Je vindt er alles wat je zoekt: de landelijke ketens, mooie speciaalzaken, bijzondere boetiekjes, originele winkeltjes met leuke hebbedingetjes of de heerlijkste delicatessen en steeds meer gezellige plekjes om even neer te strijken en te genieten van een kop koffie, een wijntje of een huisgemaakt broodje.
Er is bovendien van alles te doen en te beleven in de binnenstad van Beverwijk. Zelfs voor echte Wijkers valt er steeds iets nieuws te ontdekken. Neem vooral een kijkje op www.beverwijkcentrum.nl
Dat is niet altijd zo geweest. Net als in veel binnensteden had Beverwijk jarenlang te kampen met leegstand in het centrum. In 2015 bedroeg die zelfs ruim 25%. Uit onderzoek kwam bovendien naar voren dat Beverwijkers het centrum niet aantrekkelijk/gezellig vonden. Om het tij te keren heeft de gemeente in 2015 een visie voor het centrum ontwikkeld t.a.v. drie pijlers: herinrichting van de ruimte, communicatie/gastvrijheid en winkelprogramma. Daarbij werden alle stakeholders en belanghebbenden betrokken: ondernemers, pandeigenaren, bewoners en bezoekers.
Samen werd o.a. het merkconcept LEV ontwikkeld. Dit staat voor: Lekker Eigenwijs Verrassend. LEV is meer dan een campagne. Het staat voor de stijl en het karakter van de (aankleding van de) winkels, evenementen en acties. LEV wordt ook ingezet om de band tussen ondernemers te versterken met sessie en bijeenkomsten. Ook de aanpak van de leegstand valt onder het LEV-concept, met een datingsite en matchmaking worden vraag en aanbod samengebracht.
Gemeente Beverwijk is overtuigd van het succes van het inzetten op de samenwerking tussen de winkeliers, vastgoedeigenaren en de gemeente. We noemen het de gouden driehoek. De aanpak is succesvol geweest. Uit zowel de evaluatie als het Koopstromenonderzoek (KSO) 2018 blijkt dat de Beverwijker weer trots is op het stadscentrum en weer naar de Breestraat komt om te shoppen Ook de bovenlokale aantrekkingskracht, de verblijfsduur en de waardering van het centrum is toegenomen. .
In 2020 won het LEV concept de NRW Marketing Award, de prijs voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. Beverwijk werd landelijk genoemd als voorbeeld van succesvolle aanpak van leegstand en zelfs Koning Willem Alexander bracht samen met de staatssecretaris een bezoek aan het centrum van Beverwijk.